Binnen de praktijk is Marenthe degene die kinderen kan helpen die moeilijkheden ervaren met de sensorische informatiewerking. Simpelweg: de omgang met alle prikkels die er zijn. Prikkels van buitenaf, alles wat je kan horen, zien, ruiken, proeven, voelen. Prikkels van binnenuit: evenwicht- en beweegprikkels, hongergevoel en bijv. een volle blaas.
Op de dag zijn er heel veel prikkels. Bij het ene kind werkt de “poortwachter” die de prikkels wel of niet doorlaat prima, maar soms is de poortwachter nogal fanatiek met tegenhouden of doorlaten. Dan kan een kind dus onderprikkeld of overprikkeld raken. En daar kan je behoorlijk last van hebben!


Onderzoek
Wanneer een kind met SI problemen wordt aangemeld, worden allereerst de moeilijkheden uitgevraagd en er aan ouder(s) en evt. leerkracht gevraagd worden een screenende vragenlijst in te vullen. Vanuit deze informatie wordt er indien nodig aanvullend onderzoek gedaan worden. Daarna komt er een sensorisch profiel uit. Hier is te zien of er hoge drempels of lage drempels zijn, oftewel: komt de prikkel moeilijk of juist makkelijk binnen.

Onderstaande informatie komt van de website van de Nederlandse stichting voor sensorische informatieverwerking (www.nssi.nl). Mocht u meer willen lezen, dan verwijs ik u graag naar die website.
Voor meer informatie kunt u natuurlijk ook contact opnemen met Marenthe.
SI bij kinderen en behandeling hiervan
Kinderen zijn volop in ontwikkeling en dit geldt ook voor de sensorische informatieverwerking. Wanneer een kind bijvoorbeeld angstig is voor hoogtes (evenwichtsgevoel en spier- en gewrichtsinformatie) kan dit er toe leiden dat het minder wil klimmen/klauteren, angst ervaart in de gymles en bij de zwemles. Dit heeft invloed op de ontwikkeling van de motoriek en het zelfvertrouwen van het kind
Bij de (zelf)verzorging, kan het zo zijn dat een kind overgevoelig is voor aanraking (tast) en daardoor extreem kan reageren op haren wassen, tanden poetsen en weigeren om bepaalde kleding te dragen .
Behandeling richt zich er op om in een gestructureerde omgeving prikkels aan te bieden. Dit gebeurt op een speelse manier Zo kun je het kind beter leren omgaan met de prikkels. Heel belangrijk is ook advisering en het aanpassen van de omgeving of dagstructuur van het kind.
Soms worden er hulpmiddelen geadviseerd om het kind te ondersteunen.